Blogi

Pasi Karsikas

Kumppanuuden rakennustapaseloste

Rakennuksen tilaaminen on aina merkittävä päätös. Iso rakennuttaja on usein harjaantuneempi ostaja kuin vaikkapa ensimmäiseen kiinteistöönsä investoiva yrittäjä. Molempien elämää helpottaa kuitenkin yhteistyökumppani, jonka kanssa rakennetaan myös luottamusta, rivi riviltä, ruuvi ruuvilta.

Läpi näkyy, lämpimän pitää, mikä se on?

Vanha suomalainen arvoitus tarjoaa ratkaisuksi ikkunaa. Mutta yhtä hyvin vastaukseksi sopisi Tikakosken asiakkaan ja myyjän välinen suhde. Tavoitteemme on aina tilanne, jossa ostaja tietää tarkasti, mitä hän on ostanut, ja voi luottavaisin mielin odottaa saavansa juuri sitä, mistä on sovittu. Yhteinen ymmärrys luo turvaa, ja turvallisuus lämmittää varmasti jokaisen asiakkaan mieltä.

Kun aloitamme esimerkiksi varhaiskasvatus- tai hoiva-asumisprojektin, tärkein työkalumme on toimiva korvapari. Käymme yhdessä asiakkaan kanssa huolellisesti läpi, mitä rakennukseen sisällytetään: mitkä ovat tarpeet, millaisia ratkaisuja on tarjolla. Suunnitelmia viilataan usein aina rakennusluvan jättämiseen asti asiakkaalle mieluisimman lopputuloksen saavuttamiseksi. Tehtävämme on varmistaa, ettei asiakkaalle koskaan jää tunnetta, ettei hän tiedä, mitä on tilannut.

Kommunikaatio on onnistumisen avain

Keskustelun ja kuuntelun merkitystä ei voi korostaa liikaa. Rakennustapaselosteessa ei välttämättä mainita yhteydenpitoa, mutta meillä Tikakoskella se kuuluu ihan perusfilosofiaamme. Sanommekin, että projekti ei ole sprintti vaan kestävyyssuoritus, joka alkaa sieltä ensitapaamisesta, päättyy valmiin kohteen luovutukseen ja jatkuu vielä loppuverryttelynä takuuajan verran.

Säännöllinen yhteydenpito ja proaktiiviset tilannekatsaukset antavat asiakkaalle rauhaa keskittyä omaan työhönsä ilman huolta rakennusprojektin etenemisestä. Asiakassuhteen ylläpito on ensiarvoisen tärkeää, oli sitten kyseessä olemassa oleva tai potentiaalinen asiakas: haluamme jättää muistijäljen ihmisten mieliin.

Oppia sote-alalta

Samansuuntaisen tahtotilan rakentamista helpottaa se, että osaa katsoa maailmaa asiakkaan silmin. Itse aloitin työelämäni fysioterapeuttina, tai niin kuin muutama vuosikymmen sitten sanottiin, lääkintävoimistelijana. Sen jälkeen toimin pitkään erilaisissa myynti- ja koulutustehtävissä terveydenhuolto- ja hyvinvointialalla. Pitkä kokemus sote-sektorista on antanut liiketoimintaymmärrystä ja opettanut esimerkiksi sen, että yksityisten toimijoiden työryhmien ja kuntasektorin päätöksentekoprosessit eivät ratkea sormia napsauttamalla. Siksi olemme Tikakoskella aina valmiit vastaamaan kysymyksiin ja kulkemaan asiakkaan rinnalla koko prosessin ajan.

Toisaalta osaamme myös tehdä hankinnat helpoiksi yrittäjille, joiden ei tarvitse olla ammattiostajia. Ymmärrämme, että uuden rakennuksen hankinta on esimerkiksi päivä- tai hoivakotiyritykselle aina iso askel. Yhteisestä kielestä ja kokemustaustasta on tällaisissa hankkeissa molemminpuolinen ilo.

Laatu on lupaus

RALA-sertifikaatti ja RALA-pätevyys ovat julkisia tunnustuksia osaamisestamme ja laatuajattelustamme. Vielä hienompia onnistumisen ilmauksia ovat uusintaostot. Kun joku on halunnut yhden Tikakoski-rakennuksen ja tilaa nyt uuden, se merkitsee, että olemme pitäneet lupauksemme ja ansainneet luottamuksen – taas kerran.


Olethan jo tutustunut Avaimet käteen -kokonaispalveluumme, joka on tilaajalle helppo ja riskitön tapa toteuttaa investointi? Lue lisää täältä!